Litwa, Łotwa i Estonia to trzy nie do końca jeszcze poznane perły Bałtyku. Burzliwe dzieje tych państw sprawiły, że nie da się o nich nie mówić inaczej jak o całości, ale jednocześnie każde z nich ma swój niepowtarzalny charakter i klimat. My mieliśmy okazję przekonać się o tym dwukrotnie w trakcie naszych rowerowych wypraw przez nadbałtyckie stolice w 2013 roku. Tym razem chcemy zaproponować Wam wyprawę, w której za punkt odniesienia posłuży nam głównie międzynarodowy szlak rowerowy R-10, zwany Nadmorskim Szlakiem Hanzeatyckim, przebiegający dookoła basenu Morza Bałtyckiego.

Stolica Estonii, która będzie metą wyprawy, to nadbałtycka perełka. Miasto określane jest mianem Florencji Północy za sprawą XIII – wiecznej Starówki. Jednak historia Tallinna jest znacznie dłuższa i stanowi prawdziwą kopalnię ciekawych opowieści i legend. Najbardziej znana jest ta o Starcu z Jeziora Ülemiste, który podobno przechadza się codziennie ulicami miasta i pyta, czy miasto zostało już ukończone. Jeśli go spotkacie, koniecznie zaprzeczcie, gdyż dopóki Tallinn jest w budowie, nie grozi mu zalanie wodami jeziora zamieszkiwanego przez tą osobliwą postać.

Wyprawa wybrzeżem Bałtyku, którą rozpoczniemy w litewskiej Kłajpedzie, jest propozycją dla osób średnio zaawansowanych. Przed nami 11 dni jazdy trasami poprowadzonymi praktycznie po płaskich terenach, jednak dzienne dystanse są znaczące i wymagają dobrej kondycji. Niech nie przerażają Was jednak te odległości, bowiem na całej trasie będzie nam towarzyszył bus, do którego będzie można zawsze wsiąść w razie braku sił, a satysfakcja z pokonania tej trasy jest gwarantowana! Wycieczka Rowerowa Litwa – Łotwa – Estonia 14 Dni

Tallinn

1 DZIEŃ– wyjazd z Polski
W godzinach rannych uczestnicy wyjeżdżają z Elbląga lub innego miasta  na zapytanie  w kierunku Kłajpedy. Będzie możliwość wsiądnięcia do minibusa na trasie.

MIEJSCE STARTU Wycieczki

Trójmiasto , Elbląg , Olsztyn, , Suwałki – w cenie wyjazdu

Szczecin ,Poznań ,Wrocław , Opole , Kielce , Łódź ,Warszawa, Kraków , Lublin, Rzeszów, Białystok za dodatkową opłatą

możliwy jest start wycieczki z tych miast pod warunkiem uzbierania się min. 3-4 osób na danej trasie. Usługa jest dodatkowo płatna w zależności od miejsca i liczby osób. Szacunkowy koszt to 150 – 250 zł / os. Więcej szczegółów będzie znane bliżej wycieczki, jak będą znane miejsca zamieszkania uczestników wyjazdu

2 DZIEŃ  Kłajpeda – Lipawa  97 km  40 m przewyższenia
Naszą wyprawę rozpoczynamy w Kłajpedzie – największym nadmorskim mieście Litwy, położonym nad Zalewem Kurońskim. Wyruszamy na północ, poruszać się będziemy wiodącym wzdłuż wybrzeża Euroszlakiem R1 przez tętniące życiem miejscowości letniskowe Połąga i Święta do granicy z Łotwą. Szlak R1 pokrywa się na Litwie z trasą Eurovelo 10. Na trasie musimy liczyć się z krótkimi piaszczystymi odcinkami oraz fragmentami poprowadzonymi drogami gruntowymi i leśnymi. Na nocleg zatrzymamy się w Lipawie. 

3 DZIEŃ Lipawa – Kuldiga  87 km 260 m przewyższenia
Drugiego dnia skierujemy się w głąb łotewskiego interioru. Podróżować będziemy przez sielskie tereny Kurlandii. Dominują tu płaskie, równinne tereny, obfitujące w jeziora oraz malownicze wzgórza pokryte przeważnie gęstymi lasami sosnowymi. 

4 DZIEŃ  Kuldiga – Tukums  89 km  270 m przewyższenia
Kolejnego dnia będziemy podążać za szlakiem R1 przez Kandavę do Tukums. Jest to drugi i zarazem ostatni dzień podróżowania przez falisto – pagórkowate obszary powstałe na skutek działalności wędrującego tędy w przeszłości lądolodu. Nocleg zaplanowaliśmy w niewielkim Tukums.

5 DZIEŃ  Tukums – Ryga  67 km  20 m przewyższenia
Do pokonania mamy niespełna 70 km piękną trasę wzdłuż wybrzeża Zatoki Ryskiej. Podróżować będziemy przez tereny Parku Narodowego Kemeri, który tworzy niesamowity świat rozlewisk i mokradeł, z bogatym ekosystemem i wodami leczniczymi, wykorzystywanymi m.in. w pobliskich uzdrowiskach. Celem na ten dzień jest łotewska stolica – Ryga, której uroki będziemy podziwiać w trakcie wieczornego spaceru.

6 DZIEŃ  Ryga – Sigulda 72 km  190 m przewyższenia
Po śniadaniu wyruszymy z Rygi w dalszą podróż przez tereny jednej z łotewskich krain położonej na prawym brzegu Dźwiny – Liwonii. Jej nazwę można tłumaczyć jako „Śródziemie”.  Znaleźć tutaj można wiele starych ziemskich rezydencji magnackich czy pałacyków szlacheckich oraz liczne malownicze zakątki. Sigulda, w której zatrzymamy się na nocleg,  położona jest  w dolinie rzeki Gauja na południowo-zachodnim krańcu Parku Narodowego Gauja.

7 DZIEŃ  Sigulda – Salacgriva  98 km  180 m przewyższenia
Początkowo poruszać się będziemy przez tereny Parku Narodowego Guja, który stanowi największy kompleks parkowy krajów nadbałtyckich. „Kręgosłupem” parku jest rzeka Guja, a na jego niezwykłość składają się gęste lasy, liczne klify, jaskinie oraz romantyczne zamkowe ruiny, które przywodzą na myśl minione wieki. 

8 DZIEŃ Salacgriva – Parnawa  81 km  0 m przewyższenia
Po śniadaniu startujemy w dalszą trasę, odtąd naszym punktem będzie wiodący wzdłuż bałtyckiego wybrzeża szlak R10. W miejscowości Ainazi pożegnamy ziemie łotewskie i wjedziemy do Estonii. Droga do Parnawy należy do bardzo przyjemnych, bo wiedzie pośród lasów. Trasa poprowadzona jest po terenie płaskim, jednak ze względu na silny wiatr może męczyć. Parnawa zwana jest „estońskim Miami”, tamtejsze tętniące życiem w lecie plaże są szerokie i piaszczyste, a samo miasto jest niezwykle urokliwe.

9 DZIEŃ  Parnawa – Oidrema  82 km  20 m przewyższenia
Na początek dnia czeka nas dalsza jazda szlakiem R10 wzdłuż południowego wybrzeża Estonii. Po około 50 km zjedziemy ze szlaku i skierujemy się wgłąb estońskiego interioru. Czeka nas dalsza spokojna jazda pośród pól, łąk i lasów, odpoczniemy z pewnością nad jednym z dwóch położonych na trasie jezior – będą to jeziora: Ernistu oraz Tõhela. 

10 DZIEŃ Oidrema – Haapsalu 65 km  10 m przewyższenia
Będzie to kolejny dzień podróżowania przez spokojne, nizinne tereny zachodniej Estonii. Trasa liczyć będzie ok. 65 km. W godzinach popołudniowych dotrzemy do Haapsalu, zwanego „Wenecją Północy”, które jest znanym uzdrowiskiem klimatycznym i balneologicznym, obfitującym w ciepłe wody i lecznicze błoto.

11 DZIEŃ  Haapsalu – Padise  79 km  10 m przewyższenia
Startując z tego dnia z Haapsalu wjedziemy ponownie na szlak R-10, którym poruszać będziemy się już do końca wyprawy. 

12 DZIEŃ   Padise – Tallinn  66 km  70 m przewyższenia
To już ostatni dzień na rowerach. Pokonamy niespełna 70-kilometrową trasę, której metą będzie estońska stolica – Tallinn. Na wieczorny spacer wybierzemy się na wpisaną na listę UNESCO, zabytkową starówkę, ciasno zabudowaną średniowiecznymi kamienicami, podzieloną na dwie części – górną i dolną, ze wzgórzem zamkowym Toompea górującym nad wszystkim w okolicy.

13 DZIEŃ  Tallinn i wyjazd do Polski
Czas na zwiedzenie Tallinna, zakup pamiątek. Wyjazd w kierunku Polski w godzinach wieczornych.

14 DZIEŃ   powrót do Polski

UWAGA Program wyjazdu oraz miejsca noclegu mogą ulec delikatnym modyfikacjom.

ŚWIADCZENIA
12 noclegów w pensjonatach/kwaterach prywatnych ze śniadaniami, transport uczestników oraz roweru na trasie z Elbląga do Kłajpedy i z Tallina do Elbląga, przewodnik rowerowy, który pilotuje całą trasę, służy pomocą techniczną i zapleczem sprzętowym, sprawuje opiekę nad uczestnikami, ubezpieczenie KL, NNW, KR, BP. 

DODATKOWO PŁATNE
wyżywienia obiadokolacji, 

biletów wstępu do zwiedzanych miejsc
ewentualnego wypożyczenia roweru – dodatkowy koszt 300 zł/osoby
składka na TFG 10 zł osoba
opłata klimatyczna 2 Euro za każdy dzień pobytu

Campingi/namioty
1690
Pensjonaty/hotele
2850

Tallinn

Jaki rower i jak go przygotować?
Trasę wyprawy można pokonać na rowerze trekkingowym lub krosowym. Trasa poprowadzona jest drogami ubitymi, asfaltowymi. Nie ma bezdroży. Szerokość opon nie większa niż 2.0 cala.

Serwis wskazany. Przed każdą wyprawą, na którą się wybierasz, zalecamy zrobić przegląd roweru. W ten sposób minimalizujesz możliwość wystąpienia awarii podczas wyjazdu. Do roweru zamocuj bagażnik, żebyś mógł założyć sakwy lub zaopatrz się w mały plecak, żeby spakować rzeczy na dzień podróży.

Co ze sobą zabrać?
Na wyjazd musisz mieć ze sobą: dowód osobisty lub paszport, kurtkę przeciwdeszczową, zapasową dętkę odpowiednią do Twojego roweru, zapięcie do roweru. KASK JEST OBOWIĄZKOWY. Oświetlenie roweru, rękawiczki, okularki, coś cieplejszego na wypadek nagłego ochłodzenia, krem z dużym filtrem, strój kąpielowy, małego jaśka.

Jak się spakować?
Podczas wyprawy nie towarzyszy Wam samochód zabezpieczający. Jeśli chodzi o spakowanie swoich rzeczy to zalecamy sakwy. W związku z ograniczoną pojemnością busa, Twój bagaż nie może przekroczyć 15 kg plus rower.

Jak przygotować się kondycyjnie i czy sobie poradzę?
Jeśli boisz się o swoją kondycję, to już dzisiaj zacznij treningi. Jeździcie na tej wyprawie 11 dni. Całkowity dystans to ok. 930 km, ale suma przewyższeń jest niewielka i wynosi 1200 metrów.  Trasy poprowadzone są po terenie praktycznie płaskim, jedyną trudność mogą stanowić dystanse, kilkukrotnie osiągające ok. 90 km. Jeśli nie będziesz już dawać rady lub będziesz chciał odpocząć, to zawsze można wsiąść do busa. Warto spróbować, bo trasa wzdłuż wybrzeża Bałtyku jest piękna.  Na wyprawę można pojechać każdym rowerem. Górskim, trekkingowym, crossowym. Najważniejsze żeby był sprawny technicznie. Zalecamy opony o szerokości 1.7 – 2.0 cala. Pamiętaj, że ja nie jeżdżąc z Tobą wcześniej na rowerze, nie jest w stanie w sposób obiektywny odpowiedzieć na pytanie czy ta wyprawa jest dla Ciebie trudna, czy łatwa. Dlatego jeśli chcesz się dobrze przygotować do wyjazdu pokonuj podobne dystanse jak na wyprawie i sprawdzaj jak sobie radzisz na podjazdach. Spróbuj przejechać przez kilka dni pod rząd po 70-100 km dziennie.

Jak dojedziemy na miejsce, skąd rusza bus?
Podczas tej wycieczki jedziemy z Polski do Kłajpedy busem.  Wyjazd z Elbląga, można do nas dołączyć na trasie jego przejazdu. Powrót dokładnie w ten sam sposób. Przejazd ustalimy znając uczestników i ich miasta, gdzie chcieliby wsiadać.

Jaką jedziemy nawierzchnią?
Podczas wycieczki rowerowej będziemy jeździć drogami asfaltowymi, ubitymi, trasa prowadzi drogami publicznymi.

Gdzie śpimy?
Codziennie nocujemy w innej miejscowości. Śpimy w pensjonatach, w hotelach i hostelach, na kwaterach prywatnych. W cenie wyjazdu znajdują się śniadania. lub pole namiotowe campingi nie ma śniadania

Co jemy, gdzie zrobię zakupy i jak zapłacę ?
Wyżywienie oprócz śniadań jest we własnym zakresie. Będziemy zatrzymywać się na trasie, by móc próbować lokalnych specjałów.

Czy jesteśmy ubezpieczeni podczas wyjazdu?
Wszystkie trzy kraje są w UE. Warto mieć ze sobą kartę EKUZ, którą można wyrobić w najbliższym oddziale NFZ w Polsce. Każdy uczestnik naszych wypraw jest objęty ubezpieczeniem w TU Europa S.A. W przypadku wyjazdów zagranicznych obejmuje ono KL 15.000 Euro, NNW 3.000 Euro, KR 5.000 Euro, BP 300 Euro w przypadku wyjazdów po Polsce i krajach ościennych obejmuje NNW i NWS (5.000 PLN / 60%)

Jak liczna jest grupa, czy mogę jechać sam(a), kto jeździ z nami?
Grupa średnio liczy ok. 8 osób. Zazwyczaj jadą pojedyncze osoby, czasami dwójkami. Podczas wyjazdu można się zintegrować, także śmiało można jeździć samemu, bez znajomych. Grupy są zróżnicowane pod względem płci. Jeżdżą osoby zarówno młode jak i starsze. Przedział wiekowy to 16 – 60+. Minimalna liczba osób, aby odbył się wyjazd to 6.

Co muszę ze sobą zabrać, ile pieniędzy na kieszonkowe?
Koniecznie musisz ze sobą mieć: dowód osobisty lub paszport, rower, kask (BEZ KASKU I OŚWIETLENIA NIE ZABIERAMY), oświetlenie, zapasowe dętki, łatki, pompkę, wyposażenie przeciwdeszczowe, ubrania. Warto mieć na swoim wyposażeniu podstawowe opatrunki. Na ten wyjazd swobodnie powinno wystarczyć 300 euro kieszonkowego.

Jakie panują zasady podczas wycieczki?
Każdą grupę pilotuje nasz przewodnik. Jest to osoba z doświadczeniem rowerowym, przeszkolona . Jeśli ktoś wyprzedza przewodnika robi to na własne ryzyko, ponieważ TYLKO przewodnik wie jak jechać, i którą trasę będzie pokonywać grupa. Przewodnik decyduje o tym, kiedy i gdzie robimy postoje (oczywiście można i potrzeba mu zgłaszać chęci postoju). Każdy jest odpowiedzialny za siebie, PRZESTRZEGANIE I ZNAJOMOŚĆ PRZEPISÓW PRAWA O RUCHU DROGOWYM. Każdy jeździ z taką prędkością, aby czuł się pewnie i bezpiecznie. Na rowerze nie jeździmy pod wpływem alkoholu, nie stwarzamy niebezpiecznych sytuacji, nie ścigamy się. Podczas wyprawy nie wyłączamy myślenia. Myślimy o grupie osób, nie tylko o sobie samym. W przypadku ruchliwych odcinków drogi, dzielimy się na 2 podgrupy, aby samochody mogły nas swobodnie wyprzedzać. Na podjazdach każdy jedzie swoim tempem. Jeśli jest długi podjazd i ktoś zostaje w tyle, czekamy na ostatniego, aż ten wyjedzie i wspólnie ruszamy w drogę. Grupą i wspólnie ruszamy w trasę, tak też ją kończymy. Więcej informacji na temat zasad podczas wyprawy przekazuje przewodnik pierwszego dnia. Nie zostawiamy żadnego uczestnika na pastwę losu. Przede wszystkim, dobrze się bawimy. Tallinn

UWAGA Program i jego poszczególne elementy mogą ulec zmianie ze względu na warunki pogodowe oraz kondycyjne uczestników.
– W przypadku noclegów na campingach  bardzo proszę o zabranie   namiotów , karimaty oraz  śpiwory trzeba zabrać swoje.
– Długość dziennych odcinków podawana jest orientacyjnie i może ulec zmianie w zależności od tego gdzie będą noclegi, zwłaszcza w przypadku pensjonatów i hoteli.
– Nocleg dla osób wybierających opcję „pensjonaty” może być zorganizowany w 3* hotelach, pensjonatach lub gospodarstwach agroturystycznych, w zależności od dostępności miejsc.
– Ze względu na rezerwację noclegów w różnych miejscach trasa może ulec niewielkim zmianom. Dołożymy wszelkich starań aby były one jak najmniejsze.
– Podane ceny dotyczą wyjazdu z i powrotu do Elbląga  Przy grupie min. 4 osób możliwy jest przejazd z innych miast, który wyceniany jest indywidualnie.

TURYSTYCZNY FUNDUSZ GWARANCYJNY

W związku z nowelizacją Ustawy o usługach turystycznych  każdy organizator w brzmieniu od 26.11.2016 – art. 10f ust. 3 z dniem 26 listopada 2016 r. do cen imprez organizowanych i sprzedawanych przez B.P. VARIUSTUR doliczana będzie składka, którą biuro będzie w całości odprowadzać na TURYSTYCZNY FUNDUSZ GWARANCYJNY.

TURYSTYCZNY FUNDUSZ GWARANCYJNY to tzw. II filar zabezpieczenia finansowego organizatorów turystyki i pośredników turystycznych. Celem utworzenia TURYSTYCZNEGO FUNDUSZU GWARANCYJNEGO jest zapewnienie środków na pokrycie kosztów powrotu do kraju oraz zwrot wpłat za niezrealizowane i przerwane imprezy turystyczne dla klientów biur podróży, które utracą płynność finansową i ogłoszą niewypłacalność.

Składki są zależne od miejsca docelowego imprezy i typu transportu i zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Sportu i Turystyki są to następujące kwoty:

  1. 15 PLN/os – za imprezy samolotowe czarterowe za wyjątkiem krajów mających granicę lądową z Polską
  2. 13 PLN/os – za imprezy nieczarterowe realizowane poza Europę
  3. 10 PLN/os – za imprezy autokarowe i oparte o loty rejsowe w Europie za wyjątkiem krajów mających granicę lądową z Polską

Znowelizowane fragmenty Ustawy o usługach turystycznych są widoczne w Dzienniku Ustaw pod linkiem: http://dziennikustaw.gov.pl/du/2016/1334/1

Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 21 listopada 2016 r. w sprawie wysokości składki na Turystyczny Fundusz Gwarancyjny

Tallinn

Dopłata:
Pozostała kwota wycieczki płatna najpóźniej 30 dni przed wyjazdem na ten sam nr rachunku z takim samem tytułem wpłaty.

Rezygnacja z wyjazdu:
W przypadku rezygnacji z wyjazdu prosimy o maila informacyjnego. Rezygnacja musi być złożona na piśmie (może być drogą mailową) pod rygorem nieważności. W przypadku rezygnacji z wyjazdu w terminie >30 dni uczestnik ponosi faktyczny poniesiony przez Biuro Podróży VARIUSTUR koszt. Zazwyczaj równowartość wpłaconej zaliczki. W przypadku rezygnacji w okresie 29 – 14 dni przed początkiem wyprawy ponosi koszt 60% ceny wyjazdu. Rezygnując z wyjazdu w terminie późniejszym niż 14, uczestnik ponosi koszt 90% ceny.

Potwierdzenie wyjazdu
Wyjazd potwierdzamy 14 dni przed początkiem wycieczki. W przypadku odwołania wyjazdu, zwracamy 100% wpłat.Kłajpeda Wycieczka Rowerowa Litwa – Łotwa – Estonia 14 Dni Tallinn